Jakie są bieżniki w oponach?

Jakie są bieżniki w oponach?
Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Bieżnik jest niezwykle istotnym elementem każdej opony samochodowej, ponieważ ma bezpośredni kontakt z podłożem. Od jego jakości bardzo często zależy bezpieczeństwo na drodze. Zbudowany jest z mieszanki gumowej zawierającej kauczuk naturalny i syntetyczny, sadzę, krzemionkę oraz specjalne elastomery, natomiast w swojej konstrukcji posiada m.in. bloki, lamele, rowki i dołki. Dodajmy, że wyjątkowo wytrzymałe i niepodatne na uszkodzenia bieżniki mają opony Kleber.

Przeznaczenie opony odgrywa kluczową rolę

Obecnie popularne są bieżniki asymetryczne, wyróżniające się sporej wielkości klockami i stosunkowo małymi blokami wewnętrznymi. Zapewniają one dobrą stabilność jazdy i doskonałą przyczepność do nawierzchni, w związku z czym montuje się je przede wszystkim w oponach sportowych oraz przeznaczonych do aut wyższej klasy. Drugim rodzajem jest bieżnik kierunkowy, w którym środkowa część składa się z charakterystycznych rowków poprzecznych ułożonych symetrycznie do siebie. Przypominają one nieco jodełkę, a ich ogromną zaletą są optymalne właściwości trakcyjne i wysoka stabilność na podłożu mokrym. Wspaniałe spisują się zwłaszcza przy szybkim, dynamicznym prowadzeniu auta. Warto zainteresować się ogumieniem Dębica opony tego producenta często bowiem posiadają bieżnik kierunkowy. 

Pozostałe rodzaje omawianych elementów to także:

– blokowy – spotykany powszechnie w oponach całorocznych montowanych w samochodach średniej klasy

– mieszany (inaczej żebrowo-ciągnący) – składa się z rowków ułożonych prostopadle oraz równolegle do osi jazdy, co gwarantuje dobrą trakcję w momencie zarówno przyspieszania, jak i hamowania (opony autobusowe i ciężarowe)

– ciągnący – odznacza się rowkami ułożonymi prostopadle do osi, dlatego jest spotykany niemal wyłącznie w pojazdach terenowych, ewentualnie specjalistycznych

– żebrowy – charakteryzuje się rowkami o esowatym kształcie (doskonała przyczepność boczna i stabilność kierunkowa)

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*