Jest to ubranie służbowe pełniące rolę ubrania roboczego i ochronnego podczas wykonywania obowiązków służbowych. Zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, taka odzież firmowa przysługuje prawie każdemu zatrudnionemu pracownikowi, a zapewnienie jej leży po stronie pracodawcy. Ma on równocześnie obowiązek pokrycia kosztów czyli wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za czynności wykonywane samodzielnie przez pracownika związane z praniem odzieży, naprawą, odkażaniem czy konserwacją. Możliwości doboru ubrań firmowych są bardzo szerokie, a ich styl, rodzaj i kolor to kwestia umowna w dużej mierze zależna od charakteru i specyfiki wykonywanej pracy, z pominięciem jednak tak specyficznych zawodów jak np. górnik, który obwarowany jest szczególnymi zasadami oraz odrębnymi przepisami i normami bezpieczeństwa.
Przykładowo dla sprzedawcy w sklepie ubraniem firmowym może być fartuch lub bluzka polo, opaska na głowie lub lekka czapka z daszkiem zaopatrzona w napis z nazwą sklepu. W branży gastronomicznej najczęstszym ubiorem roboczym są fartuchy, bluzy z rękawami o różnych długościach i krótkie zapaski kucharskie i kelnerskie. Pracownika ochrony lub służby mundurowej rozpoznamy po koszuli z kołnierzykiem dodatkowo wyposażonej w zakładki na pagony, natomiast stewardessę zobaczymy w charakterystycznym specjalnym uniformie (najczęściej jest to spódnica i rozpinana koszula z kołnierzem) oraz czepek z nadrukowanym logiem przewoźnika. Dla osób pracujących na zewnątrz pomieszczeń, w zależności od panujących w danym momencie warunków atmosferycznych, rolę odzieży firmowej może pełnić zwykła koszulka z krótkim lub bez rękawka. Na chłodniejsze dni dobrym pomysłem będzie polo z długim rękawem, różnego rodzaju bezrękawniki i kurtki z podpinką, ocieplane czy przeciwdeszczowe.
Wszelkie kurtki robocze, łatwo znajdziemy i równie sprawnie zamówimy na stronach internetowych wielu specjalistycznych sklepów i firm zajmujących się sprzedażą odzieży firmowej, np. na https://strefa-logo.pl/pl/c/Kurtki-robocze/62. Oprócz szybkiej dostawy oferują one również naniesienie firmowego loga na naszych ubraniach, co nie jest obowiązkowe, ale na pewno jest skuteczną reklamą naszego przedsiębiorstwa.