Motocykle MZ mogą pamiętać wszyscy Ci, dla których PRL był okresem dzieciństwa lub młodości. Były to motocykle wykorzystywane przez służby państwowe, często obecne na polskich ulicach. Fala ich popularności zaczęła maleć wraz ze zmianą ustrojową, jednak obecnie wracają do łask i coraz więcej osób decyduje się na ich zakup. Poniżej przybliżamy specyfikę motocykli MZ oraz podpowiadamy dlaczego wzbudzają dziś tak duże emocje.
MZ to marka produkująca motocykle od czasu lat czterdziestych. Większość jej modeli przeznaczona jest do codziennego użytku, pozostała część to przede wszystkim motocykle sportowe. Szczególne miejsce zajmuje model Trophy ES 250, nazywany w naszym kraju potocznie Tropikiem. Jest to model z końca lat sześćdziesiątych, o unikatowej konstrukcji i wysoce atrakcyjnym profilu. Modele Trophy produkowane były na eksport, a ich istotnym miejscem docelowego zbytu była właśnie Polska. Wiele osób korzystało z MZ Trophy przez młodzieńcze lata swojego życia.
Typowy Tropik ma moc silnika na poziomie 17,5-19 kM, jego masa całkowita wynosi około 160 kg, a prędkość maksymalna, jaką może rozwinąć, przekracza 100 km/h. W typowym MZ Trophy znajduje się skrzynia z czterema przełożeniami, a całą konstrukcję spaja podwójna rama ulokowana na kołach 16’’.
Obecnie MZ Trophy wybierany jest przede wszystkim jako pojazd nostalgiczny. Sięgają po niego osoby, które w czasach PRLu poruszały się tym motocyklem w swojej pracy lub posiadały go na własność. Wiele spośród oferowanych dziś egzemplarzy to modele oryginalne, nie poddane żadnym późniejszym przeróbkom. Jest to duże ułatwienie dla wszystkich planujących zakup, którzy mogą mieć problemy ze znalezieniem części zamiennych do tak starych motocykli.