Moto & Tech

Zawieszenie pneumatyczne – jak działa?

Zawieszenia pneumatyczne były dotychczas stosowane głównie w autach ciężarowych oraz autobusach i autokarach. Od pewnego czasu są one jednak coraz częściej dostępne również w samochodach osobowych. Producenci szybko zauważyli, że spora część klientów bardzo chętnie wybierze pojazd, który będzie oferował maksymalny komfort podróżowania, przy jednoczesnej pewności prowadzenia. Takie właśnie są zawieszenia pneumatyczne – auto jednocześnie dobrze wybiera nierówności i nie podskakuje na dziurach oraz nie przechyla nadmiernie w zakrętach i nie traci przyczepności.

Elementy składowe

Na początku poznamy podzespoły, z jakich składa się zawieszenie pneumatyczne. Jest to przede wszystkim kompresor, który jest sercem całego układu. Napędzany jest silnikiem elektrycznym lub bezpośrednio przez silnik spalinowy. Spręża powietrze, które następnie przez zespół zaworów kierowane jest do elementów wykonawczych. Są nimi specjalne miechy, umieszczone przy każdym kole, gdzie zastępują zarówno amortyzator jak i sprężynę. Na stronie https://thomasmarkt.com/319-cayenne-2002-2010 możemy zobaczyć jak wyglądają powyższe podzespoły oraz sprawdzić ich ceny.

Sposób działania

Twardość zawieszenia regulowana jest poprzez zespół zaworów. Gdy jedziemy po dziurawej drodze system wykrywa ten fakt i upuszcza nieco powietrza z miechów. W ten sposób auto staje się bardziej miękkie i nie czujemy w kabinie przejeżdżania po kocich łbach, progach zwalniających czy dziurach. Natomiast w czasie szybszej jazdy, gdy odważnie pokonujemy łuki drogi, a nadwozie ma tendencję do przechylania się, do miechów pompowane jest większe ciśnienie powietrza. W ten sposób samochód usztywnia się, co doskonale wpływa na pewność prowadzenia.

Zostaw komentarz

Pola wymagane zostały oznaczone gwiazdką*

cztery + 14 =