Zdrowe ciało

Zbilansowana dieta – jak ją ułożyć?

Optymalna, zbilansowana, czyli zrównoważona dieta to taka, która dostarcza organizmowi właściwej ilości składników odżywczych, niezbędnych do zaspokojenia potrzeb żywieniowych. Powinna uwzględniać dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, które związane jest między innymi z aktywnością fizyczną czy prowadzonym stylem życia. W ułożeniu diety pomocna jest piramida zdrowego żywienia albo profesjonalne wsparcie dietetyka, którego ofertę znajdziemy np. na stronie: http://imedica.com.pl/dietetyka/. Czym zatem kierować się przy układaniu jadłospisu dla osoby zdrowej? Jakie kryteria wziąć pod uwagę? Jest kilka takich podstawowych zasad.

Makro- i mikroskładniki

Zbilansowana dieta składa się z 3 do 5 posiłków, które należy komponować uwzględniając podstawowe zasady. Pierwszą jest to, że 50-60 proc. energii powinno pochodzić z węglowodanów, ale zaledwie 10 proc. z cukrów prostych. Natomiast od 20 do 30 proc. energii należy czerpać z tłuszczów. Normy ich spożycia są uzależnione od zapotrzebowania energetycznego organizmu danego człowieka, które wynikają między innymi z następujących czynników: wieku, rodzaju aktywności fizycznej, płci czy stanu fizjologicznego (ciąża, choroba). Zgodnie z obowiązującymi zaleceniami ekspertów tłuszcz powinien dostarczać minimalnie 15-20 proc energii z diety, maksymalnie natomiast od 30 do 35 proc. Ostatnim elementem jest białko (zarówno pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego), które powinno stanowić 10-15 proc. energii. Ważne aby pamiętać, że w każdym posiłku powinny się znaleźć warzywa i owoce, czyli źródło witamin.

Zostaw komentarz

Pola wymagane zostały oznaczone gwiazdką*

4 × 4 =