Zdrowe ciało

Jak skutecznie odciąć dopływ bodźców przed snem

To, co robimy wieczorami, ma niebagatelny wpływ na jakość naszego snu, a nadmiar bodźców może sprawić, że będzie nam trudniej zasnąć albo będziemy się wybudzać w nocy. Szczególnie negatywnie działa na ludzki organizm nadmiar światła niebieskiego, pochodzącego z latarni, ledowych żarówek czy neonów. Dlatego na kilka godzin przed snem warto zasłonić żaluzje, by do sypialni docierało mniej oświetlenia z zewnątrz, a także przymknąć okno, by wszystkie głośne dźwięki zostały wyciszone. To pierwszy krok do lepszego snu.

Sposoby na lepszy sen

Okazuje się jednak, że nie tylko miejsce do spania powinno być ciemne i ciche. Każde otoczenie, w którym przebywamy po zmierzchu, może zahamować wytwarzanie melatoniny w naszym organizmie, niezbędnej do prawidłowego snu. Dlaczego tak się dzieje? Niebieskie składowe światła są naturalne w świetle dziennym, są więc dla ludzkiego organizmu sygnałem do wzmożonej aktywności, koncentracji i pobudzenia. Jednak występują też w sztucznym oświetleniu miejskim – spacerując po zmierzchu czy siedząc w pomieszczeniu, do którego dociera światło latarni, narażamy się właśnie na zaburzenia w biologicznym cyklu dobowym.

Możemy się przed tym chronić, montując w oknach rolety typu dzień noc, które dostaniemy na przykład tu: https://www.karnix.pl/mini-rolety-dzien-noc.html. Rolety takie przyciemnią wszystkie pokoje w domu, zapewniając nam optymalne warunki wieczorem, a jednocześnie sprawdzą się także za dnia. Warto też pamiętać, że niebieskie fale świetle są emitowane też przez ekrany telewizorów, komputerów i innych sprzętów elektronicznych – dobrze jest ograniczyć korzystanie z nich co najmniej godzinę przed snem.

Zostaw komentarz

Pola wymagane zostały oznaczone gwiazdką*

2 + 20 =