Hobby

Niezbędne składniki w diecie biegacza

Bieganie to sport, którego popularność w ostatnich latach wzrosła. Coraz więcej osób uprawia rekreacyjnie jogging, a niektórzy z zacięciem sportowym  decydują się na trening pod zawody. Zarówno jedni, jak i drudzy, powinni pamiętać o właściwej diecie. Spożywanie odpowiednich składników zapewni organizmowi lepszą regenerację po treningu i umożliwi osiąganie lepszych rezultatów. 

Węglowodany, białka i tłuszcze

Każdy organizm potrzebuje do pracy energii, którą przelicza się na kalorie. Więcej fizycznego wysiłku oznacza większe zapotrzebowanie na energię. Ważna jest jednak nie tylko ilość kalorii, jaką spożywamy, ale przede wszystkim, z jakiego źródła. Biegacze powinni większość zapotrzebowania energetycznego czerpać z węglowodanów złożonych, których źródłem są m.in. produkty pełnoziarniste, kasze, płatki zbożowe. 

Po treningu ważne jest uzupełnienie białka, aby zapewnić szybką regenerację mięśni, dlatego warto spożyć warzywa strączkowe, jaja, czy mięso. W niedużych ilościach, konieczne jest dodanie do diety tłuszczu, zwłaszcza nienasyconych, obecnych m.in. w orzechach czy oliwie. Niektórzy decydują się na dodatkową suplementację w postaci odżywek białkowych albo energetyków, które można znaleźć w takich miejscach jak sklep biegowy. 

Witaminy

Nie mniej ważne są mikro i makroelementy, których niedobór może skutkować nieprawidłowym działaniem układu krwionośnego, kostno-stawowego, mięśniowego albo nerwowego. Witaminy dla biegaczy, takie jak witamina C, witamina D, witaminy z grupy B pozwalają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. 

Zostaw komentarz

Pola wymagane zostały oznaczone gwiazdką*

siedem − 1 =